Mostovci na povratku s klauzure |
Uvijek me na pisanje i komentare najviše potaknu neke situacije,
izjave i događaji u kojima se recimo drastično miješaju babe i
žabe, kruške i jabuke ili da budemo pluralističko lingvistički
korektni u idiomima da ne miješamo niti jabuke i naranče a bogme
niti kredu i sir! (Usp. apples and oranges, chalk and cheese ili
pommes et poires!)
Jedno
od takvih supralingvističkih tvorevina koje s jedne od ljudskih
djelatnosti asocijativno prijeđu na drugu jest i nedavna vijest po
medijima kako u ovo postapokaliptično hrvatsko izborno vrijeme u
kojemu se očekuje pravorijek Mosta, a sve kako bismo mogli nastaviti
politički funkcionirati i postojati kao država, i kako se upravo
cvijet te novosklepane političke udruge našao na
tajnoj KLAUZURI.
Guglajući
malo uokolo na svoje opće čuđenje sam pronašao kako se niz
stranaka (a dakako začudo najviše
HDZ) tijekom proteklih godina podvrgavao političkim klauzurama, ne
bi li se stranku
ojačalo,
ujedinilo, ili
jednostavnije rečeno: ustremilo
ka jednoumlju i jednodjelovanju! Kako bi se
došlo do jedinstva govora i djelovanja, kako nitko ne bi mišlju i
djelom odskako od «klaustrofobične» matice, središnjice i
propisane etikete!
Naravno,
istraživanju me klauzura privukla i time što riječ neosporno
etimološki pripada religijsko-crkvenom diskursu, a kad se crkveno
prispodobljuje političkom onda postajem naročito reaktivan svim
svojim osjetilima. Postojanje mnoštva suvremenih političkih dionika
koji ispravnost svojih postupaka zamjenjuju i poistovjećuju s time
da su religiozni ili da su vjernici ili da redovito idu u crkvu,
upravo plaši svakog onog koji razumije što je demokracija!
Crkveno
učenje i subordinacija od ovce do sveca, od griješnika do Boga,
nema nikakve veze s demokrateinskim
postavkama javnog prostora agore na kojoj svatko ima pravo (a često
i obvezu) iznijeti svoj sud, stav ili mišljenje! Uzevši da su
izbori nekakav današnji surogat agori, uvođenje političke klauzure
u način funkcioniranja stranaka i njihovog ušančivanja u
petrificirane stavove samo potvrđuje glupe podjele na lijeve i desne
i na njihovo apriorno neodustajanje od tih ciljeva. Promjena smjera,
ma koliko možebitno korisna bila, nikom ne pada pamet.
Tražeći
literaturu o klauzurama, naišao sam na izuzetno informativan tekst
iz časopisa Političke analize, br. 10., 2012., autora Hrvoja
Špehara, a pod nazivom «Politička klauzura – samostan za
političare!»
Tako
Špehar veli: «Ozbiljne političke stranke koje nisu komparserije
ili nakupine komparsa ili statista, izlišne političke koterije
kakve oko sebe okupljaju upravo istaknuti nositelji političkih
patologija, ne bi smjele dopustiti da im nedostaju kritičko
samopromatranje i brzo uoačavanje stranputica, pogrešnih politika i
političkih zastranjenja.
Postoje
li adekvatni lijekovi za navedene 'kronične bolesti' političkog
sustava? Jedan od mogućih odgovora na pitanje kako uspostaviti
kvalitetno vodstvo političkih stranaka, intenzivnu i stalnu
unutarstranačku kritiku i raspravu o programima stranke, osobama
koje trebaju i mogu izvršiti pojedine stranačke zadatake može se
pronaći u dobro poznatim oblicima samostanskog života. Oblik
samostanske klauzure, koja može biti trajna ili privremena,
relativno stroga ili nešto blaža, može biti vrlo inspirativan za
formiranja stranačkog članstva.»
Nakon
što nam se pojasni da je etimološki riječ klauzura prvotno
označavala ograde i materijalne prepreke koje su odvajale imovinske
jedinice jednih od drugih (polja, staje, pašnjaci, kuće,
vrtovi, posjedi) i kojim se jasno davalo do
znanja da jedni (stranci) ne
trebaju i ne smiju prelaziti granice kako bi ušli kod drugih. U
srednjem vijeku taj pojam prelazi u crkvenu uporabu i to pogotovo s
oblikom značenja da klauzura predstavlja granicu između
samostanskog, redovničkog, monaškog, isposničkog i uopće crkvenog
prostora u kojem 'drugi'
nemaju što raditi osim ako ih se u osobitim trenucima i osobitim
povodima tome ne pripusti: crkveni obredi, vjenčanja, krštenja, pogrebi, milodari, zavjetni darovi
i svjetovne navade koje se unutar ograničenog
ljudstva klaustara
nisu mogle pronaći
ili obaviti!
Konačnu
potvrdu klauzure kao religijskog nauma odvajanja žita od kukolja
potvrđuje Špehar riječima: «Ključnom se ipak pokazala evanđeoska
zapovijed da se Kristovi učenici odvoje od svijeta (fuga
mundi), premda u njemu žive i dijele
sudbinu svijeta.
Bijeg od svijeta i uspostavljanje posebnih životnih uvjeta…
proizlazi iz potrebe da se formira uravnotežen životni stil
(stabilitas),
koji jamči da će redovnici, lišavajući se nepotrebnoga, moći što
više približiti svoj život evanđeoskom idealu i životu Isusa
Krista!»
Ako od tog
religijskog samostanskog koncepta do suvremenih team buildinga i Big
Brothera, pa sve do novovjekih izuzetno omiljenih i potrebitima
vrijednih duhovnih obnova, i u politici moramo završiti u jednoumnim
klauzurama koje nas uče da je dopuštena potpuna asimilacija kao
borgovska potraga za savršenstvom i da je poruka "otpor je
uzaludan!" poruka novog političkog poretka, onda: da
malo (odista malo) razmislim (evo već sam razmislio): Ne
hvala!
Moja
bi hamletovski sročena poruka bila: Ostani
u samostanu
Ofelijo.
Zašto da rađaš grešnike?
Pogovor:
Jedino gore i po slobodnomislećeg pojedinca fatalnije od takve
zatvorene klaustraske koncepcije naše političke zbilje u kakvoj je
recimo danas svojevoljno zatvoren Most, može biti poistovjećivanje
s vojnom militarističkom zbiljom koja subordinaciju i zapovijedni
lanac ima postavljen još rigidnije od religijskog i čiji vrhovni
zapovjednik nažalost obično ima puno manje razumijevanja i moralnih
skrupula od onoga koje posjeduje Bog kao meritum i vrhovni
zapovijednik vojsci vjernika!
Nema komentara:
Objavi komentar