Naravno da metafora životinja iz
naslova ima neke veze s likovima o kojima pišem: vuk potvrđuje
i utvrđuje svoju ćud predatora, a magare tek jadnog naratora!
Za razliku od ovih bioloških odnosa
taženja gladi iz uvoda, u nastavku mog lamentiranja o prevarama i
propustima koji se vide, a ne vide, koji se propuste i napuste, ovaj
put sam se zakačio za sasvim ezoterični pojam morala! Po
Wikipediji* definicija vam izgleda ovako:
"Moral (ćudoređe,
ćudorednost) u najširem je smislu oblik
društvene svijesti, skup nepisanih pravila, običaja, navika i normi
koji su prihvaćeni u životu neke zajednice. Moral određuje kako
ljudsko djelovanje treba biti, a pripadnici zajednice prihvaćaju te
principe kao dolične i podvrgavaju im se, na taj način regulirajući
međuljudske odnose. Moralna pravila nisu apsolutno važeća, već se
razlikuju i vremenski i prostorno. Utoliko je pojam morala blizak
pojmu etosa.Za razliku od pozitivnih zakona, moralna pravila - kada su prekršena - ne donose političke ili ekonomske sankcije. Kao sankcije nemoralnog ponašanja javljaju se grižnja savjesti, prijekor ili bojkot okoline.
Na moral utječu: svijest ljudi, odgoj u obitelji, Crkva, tradicija, životno iskustvo i politika. Pravni propisi imaju svoj izvor u moralnim zakonima. Moralni zakoni i pravni propisi jaki su obrambeni mehanizam društvene zajednice, pogotovo u slučaju opasnosti.
U filozofskom značenju, pojam morala (ili moralne filozofije) istoznačan je s praktičkom filozofskom disciplinom etikom. Glavne su teme moralne filozofije ili etike dobro, ispravno djelovanje, ćudoredan život."
Dakle ako se malo zamislite nad ovom
definicijom ispada da je moral danas običan cukervaser koji nit' vam
šteti nit' koristi. Ako npr. tek pogledate jednu misao iz definicije
morala, vidite da na moralnost uz odgoj, tradiciju i iskustvo, veliki
utjecaj imaju i crkva i politika!
Da je to točno, onda u jednoj ovako
ispolitiziranoj, duboko vjerskoj i religioznoj državi kakva je
Hrvatska, uopće ne bismo imali brojne sudske procese (i njihova poništavanja i zaboravljanja i zastarijevanja) za prevare,
utaje, krađe i korupciju! Svakom bi građaninu prvenstveni cilj u životu
bio da čim progleda i izljubi bližnjeg svog, prvo ode na najbliži šalter i podmiri
svoje dugove prema državnom aparatu i posvuda posijanoj birokraciji!
Kojim bi istinskim hrvatskim vjernicima, kojih je najmanje devedestak
posto u našoj populaciji, palo na pamet da mulja, laže, vara s porezom, da ne
prijavi sve prihode, da zanemari bruto, da naplaćuje u kešu, da
namjerno naruši proceduru, pravila i zakone...
A tome nije tako! Čak često oni koji imaju više, više i griješe, a oni koji imaju manje i od kojih bi se očekivalo da u svom nastojanju da steknu više, učine i više "proceduralnih grešaka" - to rade manje! U čemu je onda
problem?
Svećenici (uglavnom) drže propovijedi visokog moralnog
standarda, političari (uglavnom) debelo moraliziraju! Dakle –
netko jebe naše kokice, a nije peteh?!
I religija (pogotovo
protestansko-kršćanska), a i politika (pogotovo
protestansko-kršćanska) u svoje opstojno vrijedne životno održive
postulate uzdižu oprost (grijeha).
Oprost vam u religijskom saznanju daje
mogućnost da se tjedno (ili po potrebi i češće) ispovijedite,
pokajete i da vas svećenik reboota, resetira, očisti/opere od
bugova i da ste po izlasku s ispovijedi spremni za novi koloplet
grijehova svih vrsta! Naravno - pod uvjetom da restartanje nešto i platite!
Oprost u političkom smislu daje
pojedincu mogućnost da niz svojih osobnih grešaka 'opere' u
autoritetu stranke, partije, zajednice, pravdajući to time kako neki
osobni feller, nepodopštinu, lopovluk, laž, psinu ili propust
činite zbog općeg dobra i viših ciljeva koje je pred vas postavio
kolektivitet u kome se ostvarujete.
I protiv jednog i protiv drugog grijeha
oprosta, možete se boriti tek moralnim načelima! To vam je
otprilike kao borba Davida i Golijata: krenete u borbu u kojoj
unaprijed znadete da ju je nemoguće dobiti i onda je – dobijete!
Onda, naravno, ne znate bi li vam zbog
toga bilo drago ili biste prokleli dan kad ste krenuli u bitku!
Kako je moralnost ipak tek mogućnost
da opravdate svoje gubitništvo višim ciljevima – to vam je jasno
da on jalovo podupire sve one nebrojene Davide koji svoje Golijate
nikad nisu pobijedili, niti ikad hoće! Sve one Davide koji svoje
Golijate niti ne prepoznaju kao suparnike u unaprijed izgubljenoj
borbi!
Kako bih ipak zadovoljio i onaj
"enciklopedistički", a ne samo "wikipedistički"
dio mojih čitatelja, za kraj ipak donosim i dio enciklopedijske
definicije morala, za koga držim kako krijepi baš gornje riječi i
kako se bar malo, malkice udaljava od cukervasernosti (i) ove
rasprave:
"Ipak moral stoji u neposrednoj
vezi s pravnim poretkom, pa je tako javni moral ujedno i
objekt krivičnopravne zaštite, i njegova se povreda često
kvalificira kao krivično djelo (prevara, nepružanje pomoći
unesrećenom, spolna zloupotreba i nasilje itd.)." (Opća
enciklopedija JLZ, Knjiga 5, L-Nigh, Zagreb, 1979.)
Vaš Buraz
___________
*Znam da ima stručnjaka kojima se kosa
na glavi diže (ako je još imaju) čim spomenem Wikipediju, pa moram
dodati da sličnu definiciju morala nalazimo i u našoj papirnatoj
wikipediji – Općoj enciklopediji, samo što bih s nje odjeljak
trebao prepisivati, dok s wikije stvar samo jednostavno kopi-pejstam
Nema komentara:
Objavi komentar