srijeda, 9. rujna 2015.

TRUTANIČ: Verba volant, scripta volant! E!

U originalnoj verziji ove latinske sentence, naravno, piše se i čita: Verba volant, scripta manent! Riječi lete, a zapisi ostaju! - ali kod nas izgleda sve leti i ništa više nema neki trajni trag koji bi ostao u naslijeđe naraštajima, pa onda sasvim lako svatko može pisati svašta!
Opet ja naravno tupim "k'o Švabo tralala", uvijek u isto i uvijek izgleda u vjetar! Neću sad ni o kakvim terminalnim greškama struktura, već o sasvim malim, lako zanemarivim greškama koje bodu u oči, ali kao da se nikog ne tiču!
Svatko, naime, misli kako prokazivanje grešaka i prijestupa i nije baš njihov posao niti je to u njihovom interesu zamjeriti se nekom onako na pravdi boga! Pusti ti mene, pa ću i ja tebe! Ne diram te, ne diraj me! Svi smo mi u svojim škujicama i druge nas ne zanimaju! Kao! A k tome nisu ni luk jeli ni luk mirisali! Sjećam se jedne poznate izjave iz legendarnih "Divljih svinja" – bio je neki lik koji se silom htio stopiti s okolinom, ne talasati i ne izdvajati se (rekli bi Ameri low-profile person), pa je, kad bi ga god tko što pitao, on uvijek i samo odgovarao. "Ja prodajem štrumfe i druge me se stvari ne tiču!" (a inače je bio sitna špija, ma sjetit ću se ja uz pomoć guglanja i kako se zvao lik!))
Ponukan nedavnim međunarodnim danom pismenosti kojom UNESCO želi pokrenuti inicijative kojima je cilj sve nas podsjetiti na status pismenosti i obrazovanja odraslih, pridružujem se otkrivanju nekih skrivenih profila!
O čemu se radi?
Uspješan dizajn jumbo plakata će zamijetiti i prolaznik i vozač, pa će se isti moći lako pročitati pri nekim prosječnim brzinama vožnje, a o pješacima, motoristima i biciklistima da i ne govorimo. Dizajneri obično paze da količinom slike i teksta ne budu naporni te da jumbo plakat bude zamijećen i čitak.
Jumbo plakati su najčešći oblik vanjskog oglašavanja. Veliki su, a kad su pravilno postavljeni, marketing agencije uvijek iznova nude nove načine kako bi privukli vašu pažnju i interes.
Moj je primjer, kojim želim obilježiti ovaj UNESCO-v datum, jumbo plakat poduzeća Trutanić! Plakat se svako malo promijeni u svom dizajnu ali stoji uvijek na istoj poziciji porečke obilaznice nešto prije Petrolove benzinske postaje idući iz smjera Tara.
Htio sam i povodom prošlog dizajnerskog rješenja pisati o grešci koja se nalazila na njemu (visokotlaćni umjesto visokotlačni), ali mislim si: riječ nije bila napisana nekom velikom veličinom fonta, slabo će je tko i zamijetiti - što da im onda uopće radim dodatnu reklamu! Rekoh već: Verba volant – scripta volant!
No izgleda da dizajner ove firme ima baš za cilj da greškama privlači dodatnu pozornost na sebe i svoje vizalno rješenje!
Tako nam je prije neki dan osvanuo novi vizual na kome brate, ono baš veeeelikim slovima i veeeelikim fontom piše ČISTAĆ!
Radi se o 'čistaču prozora' firme Kärcher, na čijim mrežnim stranicama čak stoji da je to proizvod pod šifrom WV 50 plus čistač za prozor! Dakle ništa nije trebalo pametovati već samo kopipejstati tekst sa stranice dobavljača!
Zbog ne znam čega (vjerojatno neznanja i nemara), dizajner je napravio dva velika žbalja: prvo što bi se za 'čistača prozora' pretpostavljalo da je to čovjek/osoba, a ne alat/prozvod koji bi se imao nazvati, kako već lijepo piše dobavljač, 'čistačem za prozor'. Iako čak ni to u pisanju na plakatu uz semantičku grešku nije pogođeno ni po spolu, budući je na slici 'čistačica prozora', prethodna greška kod mnogih neće ni biti prepoznata kao nekakva velika greška!
Stoga ću je i ja previdjeti i zanemariti kao grešku te je blagonaklono pustiti smišljavatelju i dizajneru na dušu!
Ali brate mio! Brate mio! Napisati ČISTAĆ umjesto ČISTAČ i to slovima od po' metra... daj nek' netko uzme flomaster i došara tu kvačicu! Ali pažnja, ne stavljati kvačicu na TRUTANIĆ, već na ČISTAĆ! Pretpostavljam da bi greškom napisano TRUTANIČ umjesto TRUTANIĆ, već tko vrlo brzo promijenio! Ili ne bi? Bo?
_______________
P.S. Firmi kojoj sam napravio veliku i besplatnu reklamu, bilježim se sa štovanjem bar jednom dužom kavicom i uz dobru namjeru da mi uvijek ubuduće mogu slobodno i besplatno poslati svoje jumbo vizuale prije objave na korekturu! (bosanac.zeljko@gmail.com)

Nema komentara:

Objavi komentar